سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عینک آفتابی در روزهای برفی

یک چشم پزشک معتقد است، استفاده از عینک آفتابی در روزهای برفی نسبت به روزهای آفتابی اهمیت دوچندان می‌یابد.

دکتر فریبا شیخی شوشتری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، اظهار داشت: در روزهای برفی کریستال‌های برف نور آفتاب را منعکس کرده و به چشم می‌تابند که برای محافظت از چشم‌ها حتما باید از عینک آفتابی استفاده شود.

شیخی شوشتری معتقد است، اشعه UV با برخورد به برف منعکس شده و به چشم برخورد می‌کند و موجب التهاب قرنیه می‌شود.

وی هم‌چنین معتقد است، استفاده از عینک آفتابی در روزهای ابری با توجه به این‌که اشعه ماوراء بنفش خورشید به میزان کمتری نسبت به روزهای آفتابی به زمین می‌رسد چندان الزامی نداشته، اما برای محافظت بهتر از چشم توصیه می‌شود.

شیخی شوشتری با بیان این‌که اندازه عینک آفتابی مورد استفاده باید با پهنای صورت همخوانی داشته باشد، توصیه کرد، برای کوکان از عینک‌هایی که در آنها شیشه فشرده و یا پلاستیک بکار رفته و دارای وزن کمتری هستند استفاده شود.

این چشم پزشک باریک بودن را برای عینک آفتابی مناسب ندانست و اظهار داشت: این امر موجب می شود تا میدان دید فرد کاهش یافته و فرد از بالا و پایین عینک دید داشته باشد و نور نیز از همان قسمت‌ها به چشم او بتابد.

وی با بیان این‌که خاکستری بهترین رنگ عینک آفتابی می‌باشد، میزان جاذبه UV را مهم‌ترین فاکتور در انتخاب عینک‌های آفتابی عنوان کرد.

این چشم پزشک حداقل UV 400 را برای عینک آفتابی مناسب دانست و توصیه کرد، افرادی که طولانی‌مدت در برابر نور آفتاب کار می‌کنند و یا چشم آنها به نور آفتاب حساسیت داشته و بسیاری از مواقع در مقابل نور چشم خود را جمع می‌کنند، حتما باید از عینک آفتابی استفاده کنند.


با معروفترین برندهای عینک آفتابی آشنا شوید

1-D&G یکی از محبوبترین و مشهورترین برندها برای هنرمندان و هنر پیشگان است. سبک D&G ساده و کلاسیک و در عین حال بسیار شیک و جذاب است. این برند نام خود را بروی 2دسته عینک آفتابی خود هک می کند. پس در هنگام خرید به این امر توجه داشته باشید.

2- نام تجاری بعدی فریبنده بازار Channel است. که این نام در بازار مد محبوبیت بسیار خاصی دارد.و هم چنین فعالیت های چشمگیری در زمینه های : کیف، کفش و لباس و … دارد. استایل Channel بدون عینک آفتابی آن ناقص است. این برند بیشترین تنوع رنگی و مدلی را نیز شامل می شودو بیشتر مردم جذب همین رنگ ها و مدل های متفاوت Channel می شوند.

3-نام تجاری Burberry که مهمولا برای افراد و اشخاص خاصی کار می کند.برخی از مردم ترجیح می دهند که به جای خرید از D&G از Burberry خرید کنندو علت آن رنگ ها و مدل های خاص و چشمگیر آن است .البته براحتی نمی توان از کنار کیفیت D&G نیز گذشت.

4- اکثر هنر پیشه ها و شخصیت های معروف هنری از عینک آفتابی Gucci استفاده می کنند.عینک های آفتابی این برند ظرافت و جذابیت منحصر به فردی دارند، به طوری که در نگاه اول هر بیننده را مجذوب خود می کنند. این نام تجاری در صنعت مد بسیار مشهور و معروف است و هم چنین دارای کیفیت و طراحی منحصر به فردی می باشد.

5-Prada جزء مجموعه های منحصر به فرد لوازم جانبی و طرح های مد روز عینک آفتابی می باشد.و یکی از اولین انتخاب ها برای خرید بسیاری از زنان و مردان می باشد.


عینک آفتابی فتوکرمیک

به  عینک آفتابی  که با قرار گرفتن در نور خورشید تیره می‌شوند، فتوکرمیک می‌گویند. این لنزها در اواخر دهه 1960 ابداع شدند و از دهه 1990 استفاده از آنها رواج پیدا کرد.

در این لنزها میلیون‌ها مولکول کلرید نقره یا نمک های نقره با دیگر هالوژن‌ها قرار داد. لنز در غیاب نور ماوراء بنفش شفاف است. پس در اکثر جاهایی که با نور مصنوعی روشن شده این عینکها شفاف هستند. وقتی نور uv (که در نور خورشید وجود دارد) به شیشه عینک آفتابی برسد، ساختار مولکول‌ها تغییر می‌کند. این ساختار جدید بخشی از نور مرئی را جذب می‌کند و باعث می‌شود لنز تیره شود. هر چه شدت نور uv بیشتر باشد، لنز تیره تر می ‌شود.

وقتی به داخل ساختمان می‌روید، واکنش معکوس اتفاق می‌افتد و مولکول‌ها به وضعیت اولیه خود بر می‌گردند و شیشه شفاف می‌شود. این واکنش بسیار سریع رخ می‌دهد اما یک نقطه ضعف کوچک دارد. وقتی نور از شیشه عبور می‌کند، نور ماوراء بنفش جذب می‌شود. پس اگر عینک آفتابی شما فقط با استفاده از لنزهای فتوکرمیک کار می‌کند، هنگام رانندگی هیچ کمکی به شما نخواهد کرد، چون نوری که از شیشه جلو عبور می‌کند، اشعه uv ندارد و عینک شما شفاف باقی می‌ماند. برای حل این مشکل معمولا یک پوشش رنگی روی لنزها قرار می‌دهند.

در عینکهای طبی قدیمی، لنزهای فتوکرمیک از شیشه هایی ساخته شده بودند که ذرات کلرید نقره به طور یکنواخت در آن توزیع شده بود. چون ضخامت شیشه این عینکها در نقاط مختلف متفاوت است.

شیشه در نواحی ضخیم تر عینک آفتابی تیره تر خواهد شد. وقتی لنزهای پلاستیکی به بازار آمدند این مشکل هم به راحتی برطرف شد. این لنزها را در محلول مواد شیمیایی قرار می ‌دهند و با گذشت زمان، مولکول های فتوکرمیک در حدود 150 میکرون در پلاستیک نفوذ می‌کنند. این تکنیک جدید به دلیل یکنواختی آن در تمامی ضخامت‌ها بهتر از روش قبلی است. به علاوه چون ضخامت لایه ی فتوکرمیک در این روش بیشتر از زمانی است که لایه ای از مولکول های فتوکرمیک روی سطح نشانده شوند، بیشتر از این روش استفاده می‌کنند.


برخی دانستنی های عینک آفتابی

همیشه می‌توانیم عینک آفتابی بزنیم؟

لازم است تا چند نکته باریک‌تر از مو را هم درخصوص تهیه یک عینک استاندارد یادآوری کنیم. اول اینکه حتماً طی روز برای خرید عینک اقدام کنید تا تأثیر عدسی و رنگ را در نور طبیعی آفتاب بسنجید. هرگز از عینک‌فروشی‌ها و فروشگاه‌های نامعتبر عینک نخرید. اگر فروشگاهی دستگاه یو وی‌سنج نداشت، بهتر است به جای دیگری مراجعه کنید. هنگام استفاده از یووی‌سنج به عدد 400 توجه کنید و اگر همین عدد را نشان داد از فروشنده بخواهید تا عینک دیگری را برایتان تست کند تا از عملکرد درست دستگاه مطمئن شوید. از عینک آفتابی تنها طی روز و در معرض نور آفتاب استفاده کنید چرا که استفاده از آن در شرایط دیگر به چشم آسیب می‌رساند. وقتی عینک به چشمتان نیست، آن را در قوطی مخصوص بگذارید تا شیشه‌های آن خط و خشدار نشود.

کدام رنگ عینک آفتابی مضر است؟

بعضی‌ها عادت دارند تا رنگ عینک آفتابی ‌شان را با تیپ و لباسشان مطابقت بدهند و به‌اصطلاح ?ست? کنند اما رنگ عدسی عینک‌های آفتابی در نوع کاری که شما انجام می‌دهید تأثیرگذار است. به‌طور کلی عینک‌هایی با رنگ دودی و قهوه‌ای کمرنگ برای هر نوع مصرفی، به‌ویژه رانندگی ایده‌آل به‌شمار می‌روند. عینک‌های دودی بدون تأثیر گذاشتن روی رنگ اجسام تنها میزان نور آنها را کاهش می‌دهند. عدسی‌های سبز رنگ بخشی از طیف رنگ آبی را کاهش داده و درخشندگی سطوح را کاهش می‌دهد. عدسی‌های زرد یا کهربایی رنگ برای محیط‌هایی که شفافیت بالایی دارند یا فعالیت‌های ورزشی مناسب‌ترند. در مقابل، عدسی عینک‌های آفتابی آبی یا بنفش برای استفاده در هیچ شرایطی استاندارد نیستند و کنتراست رنگ محیط را از بین می‌برند. این رنگ‌ها بیشتر به تبعیت از مد ساخته می‌شوند.

عینک آفتابی بزرگ باشد یا کوچک؟

تعریف کلی برای استاندارد بودن اندازه یک عینک آفتابی این است که سطح دور چشم را کاملاً پوشش بدهد و از رسیدن نور به آن جلوگیری کند. عینک‌هایی که عدسی کوچکی دارند تنها بخشی از چشم را می‌پوشانند و حفاظت کامل ایجاد نمی‌کنند. از طرفی عینک‌هایی که عدسی بزرگی دارند هم ممکن است روی گونه‌ها و بینی سنگینی کنند یا دسته‌های پهن آنها زاویه دید را کاهش بدهند. همچنین باید یک رابطه منطقی میان اندازه عدسی و قطر دسته و فریم وجود داشته باشد. تعیین نوع فریم عینک هم تا حدود زیادی سلیقه‌ای است اما یادتان باشد فریم‌های کائوچویی انعطاف بالاتری دارند، امکان شکستن‌شان کمتر است و راحت‌تر روی صورت می‌نشینند. شاید تنها مزیت فریم‌های فلزی این باشد که درصورت شکسته شدن قابل تعمیر هستند. این روز‌ها تنوع عینک‌های فریم کائوچویی نسبت به فریم‌های فلزی بیشتر است.

کسانی که عینک طبی می‌زنند چه کنند؟

عدسی عینک آفتابی معمولی قابل فتوکروم شدن، رنگی شدن و پلوریزه شدن هستند و می‌توانند از چشم مراقبت کنند. یک راهکار دیگر هم استفاده از عینک‌های آفتابی است که روی عدسی عینک‌های طبی قرار می‌گیرد. به‌هر حال کسانی که عینک طبی می‌زنند هم باید از چشمانشان در برابر تابش نور آفتاب مراقبت کنند به‌ویژه بیمارانی که عمل لیزیک روی چشمشان انجام داده‌اند حتماً باید از این نوع عینک‌ها استفاده کنند. درواقع عینک‌های آفتابی باعث کاهش ضررها به هنگام تابش شدید نور آفتاب می‌شود. یادتان باشد وقتی که یک شخص از عینک آفتابی استفاده می‌کند، عدسی چشم او بیش از حد معمولی باز می‌شود و اگر عدسی عینک استاندارد نباشد، اشعه‌های مضر را به‌صورت مستقیم وارد چشم می‌کند. یعنی ضرر عینک نزدن از زدن عینک‌های تقلبی و غیراستاندارد کمتر است.

عینک آفتابی بزنیم یا نه؟

نور خورشید به‌دلیل طیف اشعه‌های فرابنفش می‌تواند بر چشم و پوست انسان‌ها تأثیر منفی داشته باشد و در درازمدت بیماری‌هایی را برایشان ایجاد کند. البته بخش قابل توجهی از اشعه‌های مضر خورشید به واسطه لایه ازون جذب می‌شود اما با نازک‌تر شدن این لایه و عدم‌جذب اشعه فرابنفش به‌صورت کامل، حفاظت از چشم‌هایمان ضروری می‌شود. عینک آفتابی استاندارد احتمال بروز بیماری‌های چشمی همچون آب مروارید را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد. همچنین استفاده از این کالا، در سلامتی و شادابی پوست صورت، به‌ویژه در ناحیه اطراف چشم‌ها مؤثر است.


عینک آفتابی کررا

یکی از برندهای عینک آفتابی که توانسته در سراسر جهان طرفدارن خود را پیدا کند برند کررا می باشد. فریم های عینک آفتابی برند کررا دارای انحنای زیادی بوده و عدسی های نسبتا بزرگی دارند.

کررا عینک های خود را در مدل های متفاوت و در رنگ های متنوع بر ای افرادی که خواستار کمی تنوع هستند ارائه داده است.

کررا با طراحی سبک شعله ای در طیف وسیعی از فریم های خود توانسته فریم های منحصر به فرد زیادی را طراحی کند که هم مردان و هم زنان می توانند از آن ها استفاده کنند. این کار شهرت افسانه ای را برای برند کررا به دست آورد.

طراحی لبه های برش داده شده و پخ دار با ترکیب طرح طبیعت معاصر نیز به مشهور شدن این برند کمک زیادی کرد. استفاده از عینک آفتابی  برند کررا توسط افراد مشهوری نظیر ریحانا، لیدی گاگا و آلیشا کیز ضربه ی نهایی را برای مشهور شدن این برند نواخت و آن را به قهرمان برندهای عینک ها ی چشم نواز تبدیل کرد.

کررا : شرکت اتریشی تولیدکننده عینک است، که در سال 1956 تاسیس شد. این برند که تولیدکننده عینک‌ های آفتابی ورزشی می‌باشد، یکی از 5 خانه مهم مد است، که زیرمجموعه‌ای از گروه سفیلو به‌ شمار می‌آید.

در سال 1956 این برند توسط ویلهلم انگر در اتریش تاسیس شد. در ابتدا این برند به تولید عینک آفتابی برای اسکی و موتور سواری پرداخت. از اوایل 1980 میلادی این برند به اسپارینگ مسابقات مختلفی از جمله فرمول 1، مسابقات جهانی زمستانی و… پرداخته است.

برند کررا در سال 2008 میلادی کررا شامپیون و سافاری را تولید نمود که تا به امروز جز پر فروش ترین محصولات آن به حساب می‌آید. لیدی گاگا خواننده مشهور آمریکایی در کلیپ «داستان عشقی بد» عینک آفتابی کررا را به چشم داشته است.

برند عینک آفتابی کررا اگرچه در میان ورزشکاران بسیار مشهور به حساب می‌آمد ولی در مدل‌های روزمره چندان معروف نبود تا اینکه از افراد مشهوری چون دیوید بکهام کاپیتان سابق تیم ملی انگلستان، پائولو مالدینی کاپیتان سابق تیم ملی ایتالیا و خواننده مشهور آمریکایی آشر استفاده نمود.